Dersom du kjøpt en bil med mangler har du større rettigheter hvis selgeren er en yrkesselger enn hvis du kjøper av en privatperson. Rettighetene dine er i utgangspunktet de samme enten du kjøper ny eller brukt bil, men kravene til bilens standard vil variere. Forbrukeradvokaten har lang erfaring i å bistå i saker om mangel ved bil.
Salg fra yrkesselgere reguleres av forbrukerkjøpsloven, mens private salg reguleres av kjøpsloven. Det er mye som er likt i disse lovene, men ved salg fra næringsdrivende er forbrukervernet mer fremtredende. Forbrukerkjøpsloven har lengre reklamasjonsfrist og lavere terskel for å heve og få erstatning. Kjøper har også flere rettigheter ved selgers utbedringsforsøk. Hvis selger er næringsdrivende kan det ikke avtales dårligere rettigheter for forbrukeren enn det loven bestemmer. Du finner de to lovene på www.lovdata.no. Vil du finne avgjørelser som ligner på din sak, kan du lete på www.forbrukerklageutvalget.no (tidligere Forbrukertvistutvalget).
Enten du kjøper av en yrkesselger eller en privatperson har du krav på å få det som er avtalt og du med rette kan forvente. Dersom bilen fraviker fra dette foreligger det mangel. Kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven gir deg da en rekke rettigheter ved mangelfull vare (forbrukerkjøpslovens §§ 15-18 og kjøpsloven §§ 17-19).
Det er ikke en mangel hvis en bil har feil som skyldes:
1. Normal slitasje
2. Brukerfeil
3. Påvirkning utenfra
Det er likevel en mangel hvis en bil ikke:
4. Leveres med riktige og tilstrekkelige opplysninger
5. Tilfredsstiller sikkerhetskrav
6. Tilfredsstiller garantier
På en bil er det en rekke slitedeler som må skiftes ut jevnlig. Dette gjelder for eksempel plugger, lyspærer og bremseskiver. Bytte av slitedeler er noe du må regne med, og ikke en mangel du kan kreve at selger betaler, med mindre det er gitt spesielle garantier. Hvis en slitedel må skiftes ut mye tidligere enn det som er vanlig vil dette kunne være en mangel.
Det finnes en rekke eksempler fra Forbrukertvistutvalget, hvor kjøper ikke har nådd fram fordi man må regne med feil på en gammel bil. Det er selvfølgelig lov å selge en rustholk hvis det gis klar informasjon om dette ved salget.
Forbrukertvistutvalget 2002-96: 10 år gammel bil solgt som reparasjonsobjekt. Kjøper fikk ikke medhold i heving av kjøpet, til tross for at det ble oppdaget en rekke mangler i NAF test.
Det er heller ikke en mangel med bilen, hvis du har brukt bilen uriktig. Har du for eksempel ikke fulgt bilens bruksanvisning, kan du ikke kreve at selgeren dekker dine kostnader til reparasjon. Hvis du har påvist at det er noe galt med bilen innen reklamasjonstiden, plikter selgeren å undersøke problemet. Selv om det viser seg at feilen ikke er selgers ansvar, kan ikke en profesjonell selger ta betalt for undersøkelsene, med mindre han har gjort dette klart på forhånd. Er selgeren profesjonell, må han normalt sannsynliggjøre at feil som oppstår i reklamasjonstiden skyldes forhold som du har ansvar for. Finner han ikke årsaken til problemet, blir han ansvarlig. Er selgeren profesjonell følger det av forbrukerkjøpsloven at en mangel som viser seg de første seks månedene, må formodes å ha vært der siden du overtok bilen, slik at selgeren kan bli ansvarlig.
• Sand/støv forbi luftfilter – kjøpers risiko, ikke medhold.
• Ulyd/vibrasjon som skyldes kjøpers kjørestil – ikke medhold.
• Frihjulsnav – slitasje på grunn av kjøperens håndtering, ikke medhold.
• Kjølevifte - overoppheting burde vært sett av kjøperen, ikke medhold.
• Støtfangerfeste. 5km/t kollisjon – ansett som brukerfeil, ikke medhold.
Bilen skal ikke ha dårligere egenskaper enn det som er vanlig. Kjøper du en ny bil, skal den ha sammenliknbare kvaliteter med konkurrentene innenfor samme klasse. Bilens pris og alder er sentrale momener i vurderingen av hva som er «vanlig».
Forbrukertvistutvalget 2002-194: Styresentralen på en ny Nissan sviktet etter tre år. Selger mente at maskinvask var årsak til fukt i styresentralen. Utvalget uttalte at dette er en del som ved normal bruk skal vare vesentlig lengre enn to år, slik at klagefristen er fem år. Dersom selger skulle blitt hørt med at maskinvask var skadelig, måtte det ha blitt gitt tydelig advarsel mot dette.
Selgerens opplysninger har betydning for hvilke egenskaper du kan forvente. Hvis du kjøper en bruktbil hvor årsmodell og kilometer er fylt ut i kontrakten, skal opplysningene være riktig. Dersom opplysnignene ikke stemmer, vil du normalt ha krav på avslag i prisen. Ved grove tilfeller kan du ha krav på å gå fra kjøpet. Du skal få opplyst at bilen er bruktimportert hvis det er tilfellet.
I dommen LE-1993-02106 fra Eidsivating lagmannsrett fikk kjøper prisavslag på kr 25.000 fordi det ikke var oppgitt at bilen var bruktimportert. Bilen var bare brukt i halvannen måned i Tyskland, men prisavslag ble gitt fordi bruktimporterte biler generelt ligger lavere i pris.
Kjøretøyet skal ha de egenskaper som selgeren har oppgitt i reklamer og annonser. Det stilles strengere krav til opplysninger fra en yrkesselger enn en privatperson. Hvis lavt bensinforbruk trukket frem ved annonsering av en ny bil, skal dette være riktig.
Forbrukertvistutvalget sak 92-371: En Subaru-bil var markedsført med 0,25 liter lavere bensinforbruk enn det som viste seg å være tilfelle. Kjøper tilkjent et prisavslag på 25.000 kr som tilsvarte beregnet merforbruk i ti år.
Forbrukertvistutvalget 95-215: En Nissan-bil viste seg å ha et litt (0,01 l pr mil) større bensinforbruk enn det fremgikk av reklamen. Reklamen opplyste at tallene om bensinforbruket var fra laboratorietester. Kjøper fikk ikke prisavslag.
Prisen oppgitt i annonseringen av bilen skal enten inkuldere merverdiavgift og omregistreringsavgift eller få disse avgiftene tydelig frem. Dette er slått fast av Markedsrådet blant annet i sak 8-98 og 6-87.
Er selgeren en yrkesselger, vil det også være en mangel hvis bilen ikke tilfredsstiller de sikkerhetskrav som er fastsatt av offentlige myndigheter. Dette kan for eksempel være tilfelle hvis bilen blir avskiltet like etter kjøpet, fordi bremsene er ustabile.
Hvis det ikke er avtalt noe annet, skal du overta bilen fri for heftelser. Har bilen heftelser, må disse slettes. Eventuelt kan du overta gjelden som en del av finansieringen, dersom selgers kreditorer godtar dette. For å sikre deg at du ikke kjøper deg gammel gjeld, må du sjekke om det er registrert panteheftelser på bilen. Dette vil du få opplyst ved å kontakte Brønnøysund-registrene.
Et problem ved bilkjøp/-salg er å slå fast hvem som skal sannsynliggjøre at en feil er en mangel etter loven, eller om det er feks. en brukerfeil eller normal slitasje. Som hovedregel kan man si at kjøper må bevise at det er noe galt. Det kan være utfordrende hvis det er en feil som kommer og går. Dersom kjøper har bevist at det er noe galt, vil det ofte bli selgers problem i neste omgang å bevise at feilen ikke er en mangel selger har ansvar for. I forbrukerkjøpsloven § 18 er det lovfestet at feil som oppstår de første seks måneder antas å være mangel, med mindre selger beviser noe annet.
Etter seks måneder er det mer uklart hvem som har bevisbyrden. Ut fra noen uttalelser fra Høyesterett i den såkalte videodommen (Rt 1998 s.774), kan man slå fast at den profesjonelle selgeren ofte sitter med bevisproblemet. Høyesterett uttaler blant annet i videodommen: «Selgeren bør ha risikoen for svakheter som i løpet av fem år leder til funksjonssvikt i en så viktig del i en videospiller som IR-mottakeren er. Jeg finner denne løsning rettspolitisk velgrunnet…»
Ved bruktbilkjøp er det vanlig at selgeren ønsker å redusere sitt ansvar. Hvis du kjøper bil på auksjon gjelder også reglen om at selger har et noe begrenset ansvar. Det kan ikke avtales at du ikke har noen rettigheter etter loven, men det kan avtales at bilen selges «som den er», «uten ansvar for skjulte feil» eller liknende forbehold. Det er ikke tillatt å selge nye biler med slikt forbehold. Disse bestemmelsene står i forbrukerkjøpslovens § 17.
Selv om det er tatt et slikt forbehold, er det en mangel hvis selgeren har gitt deg uriktige opplysninger, for eksempel om bilens alder. Det samme er tilfelle hvis du ikke har fått opplysninger som du burde fått, for eksempel at bilen tidligere er kollisjonsskadd. Det kreves mer av informasjonen fra en profesjonell selger. Har du kjøpt bilen av en yrkesselger, vil det også være en mangel hvis bilen er i dårligere stand enn du kunne regne med i forhold til det som er opplyst og ut fra bilens alder og pris. Kjøper du bilen av en privatperson må mangelen være av noe betydning for at du skal kunne påberope deg mangler i slike tilfeller. I kjøpsloven stilles det krav til at mangelen er vesentlig.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no