• Reklamasjon er den klageretten kjøperen har etter loven.
• En garanti er et frivillig tilbud om klagerett fra selgeren eller produsenten.
Alle nye biler leveres med en eller annen form for garanti. De fleste bilimportører tilbyr i dag 5 år. Noen tilbyr også 7 års garanti på ny bil. En garanti skal gi deg rettigheter ut over de som følger av loven, for biler gjelder typisk en rustgaranti på fem til ti år. Dersom det skal annonseres med en garantitid som er kortere enn fem år, skal lovens reklamasjonsfrist fremgå av annonsen. Dersom det gis garantier med kortere frist og som ikke gir kjøper flere rettigheter enn det som følger av loven, er garantien ulovlig. Slike garantier er i strid med markedsføringsloven.
Garantiene er ofte uklart formulert og inneholder begrensninger, en rustgaranti kan for eksempel begrenses til å gjelde gjennomrusting og ikke overflaterust. Det stilles også opp betingelser for at garantien skal gjelde. Enkelte bilfirmaer stiller som betingelse at serviceintervallene er fulgt, at det kun er brukt originaldeler eller at bilen bare er reparert på merkeverksted. Slike garantier er normalt ikke lovlige, men det er selvsagt en vurdering om du skal kjøpe en bil med begrensninger i garantien, eller en med en garanti uten begrensninger. Det er heller ingen grunn til å godta garantien uten videre – som kunde kan man selvsagt fritt forhandle om omfanget av garantien, men problemet er at garantiene ofte er bestemt av importen og at det er vanskelig å nå fram overfor den enkelte bilbutikk.
Ved kjøp av bruktbil gis du ofte en såkalt 50/50 garanti som sier at du og bilselgeren deler utgiftene til reparasjon de første 6-12 månedene. Dette er ofte ikke en egentlig garanti, fordi den ikke gir deg noe mer enn det du har krav på etter loven. Som vi skal se nedenfor har du mange rettigheter i behold selv om du kjøper bruktbil – så ikke la deg lure av en bruktbilgaranti 50/50 eller lignende garantier når du bestemmer deg for hva slags bil du skal kjøpe.
Hvis det er feil ved bilen som du mener selgeren er ansvarlig for, må du reklamere til selger.
Dette må skje innen rimelig tid (forbrukerkjøpslovens § 27 og kjøpsloven § 32). Dette bør du gjøre skriftlig. Du kan også velge å rette klagen direkte til importør eller til et tidligere salgsledd. Det kan være lurt å rette kravet både mot selger og importør, i tilfelle en av dem skulle gå konkurs eller oppfører seg urimelig. Har du kjøpt bilen av en yrkesselger står det i loven at du har minst to måneder på deg, men også ved slike kjøp bør det skje så raskt du får til. Hvis bilen har en feil som utvikler seg over tid for eksempel rust, kan du bruke litt tid på å studere utviklingen. Det kan likevel være lurt å ikke vente for lenge med å sende en klage, for å unngå lange diskusjoner om det er reklamert innen riktig tid. Før du har klaget til den som solgte deg bilen eller importøren, bør du ikke sette i gang med noen reparasjoner.
LA-2001-01980 (Agder lagmannsrett): 8 måneder for å reklamere på vanninntrengning i kupeen, førte til at kjøperen tapte sitt reklamasjonskrav. Høyesterett har i en sak om boligkjøp antydet at man normalt ikke bør reklamere senere enn 3-4 måneder etter kjøp, hvis man skal være trygg på å ikke tape kravet.
I tillegg til at du må klage innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Dette vil være den maksimale fristen hvis du har kjøpt av en privatperson. En bil er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Klagefristen er da fem år, hvis du har kjøpt av en yrkesselger.
Forbrukertvistutvalget 2001-480:Svikt ved ABS-sensor etter fire år. Utvalget viser til reklamasjonsfristen er fem år, selv om det er gitt kortere garanti: «Femårsfristen gjelder ikke ved feil på slitedeler og andre komponenter som må påregnes skiftet som ledd i normalt vedlikehold på bileierens bekostning i femårsperioden. Feil på komponenter som faller inn under femårsfristen, vil i utgangspunktet være kjøpsrettslig mangel, dersom feilen inntreffer i denne perioden, jf. Rt-1998-774 (høyesterett). At sensoren kan ryke før femårsfristen er ute, er ikke ensbetydende med at forbrukeren må regne med dette. Kjøperen gis medhold i at dette er en mangel.
• Rimelig tid etter burde oppdaget – likt i begge lover
• 2 mndr. i forbrukerkjøpsloven = alltid rimelig tid.
• 3-4 mndr. Kan være rimelig tid. Strengere for proffer.
• 2 år = absolutt frist for proff og noen forbrukervarer.
• 5 år = forbruker – absolutt frist for varer ment å vare vesentlig lengre enn to år.
Høyesterett har 14. juni 2013 avsagt en prinsipiell dom om reklamasjonsfrister for bilkjøpere. Reklamasjonsfristen for bilkjøp er fem år. I saken var spørsmålet om det løper en ny frist etter et en bilselger har gjort reparasjonsarbeider på bilen. Høyesterett slår fast at en bilkjøper kan reklamere på reparasjonsarbeidene, selv om det er gått mer enn fem år siden han kjøpte bilen. Kjøper må reklamere innen rimelig tid også på reparasjonsarbeider, men mister altså ikke retten til å klage selv om det er mer enn fem år siden bilkjøpet.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no