Du kan rette en rekke krav mot selger hvis bilen er mangelfull eller levert senere enn avtalt (forbrukerkjøpslovens §§ 19 og 26 og kjøpsloven §§ 22 og 30). Noen krav kan settes fram samtidig, mens andre utelukker hverandre. Noen gjelder bare ved mangler og andre bare ved forsinket levering.
• Reparasjon
• Omlevering
• Å holde tilbake betalingen
• Å fastholde kjøpet
• Prisavslag
• Heving
• Erstatning
• Renter
Hvis bilen har en mangel kan du kreve at selgeren reparerer mangelen. Det skal skje for selgerens regning, uten at du blir påført kostnader. Hvis retting blir urimelig dyrt eller problematisk for selgeren, kan du likevel ikke kreve dette.
Hvis du har kjøpt av en yrkesselger, så kan du etter loven normalt velge at selgeren leverer en ny vare i stedet for retting. Når det gjelder biler, så faller disse så mye i verdi, at du neppe har dette valget likevel. Dersom du velger at yrkesselgeren skal reparere, eller at han har krav på å få reparere, kan du normalt kreve å få låne en bil hvis reparasjonen tar mer enn en uke. Leverer du inn bilen som en reklamasjon, skal ikke dette koste deg penger. Hvis selgeren vil ha betaling for undersøkelser dersom det viser seg å ikke foreligge mangel, må han gi deg klar beskjed om dette før innlevering. Du kan nekte å betale hvis dette blir krevd i ettertid.
Etter forbrukerkjøpsloven har bilselgeren bare to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller i noen tilfeller heving. Har du kjøpt av en privatperson er det også begrenset hvor mange reparasjonsforsøk du må finne deg i, men du må nok akseptere mer enn to forsøk. Ved kjøp fra privatperson skal det også mer til for at du skal kunne kreve omlevering. Det er da krav om at mangelen er vesentlig, for eksempel hvis motoren har skåret seg.
Selgeren kan på eget initiativ kreve å få reparere eller levere en ny bil i stedet for å gi deg rett til prisavslag eller heving. Dette må skje innen rimelig tid. Hva som er rimelig, må vurderes i forhold til hva som er vanlig reparasjonstid eller leveringstid i bilbransjen. Blir ikke reparasjonen eller omleveringen gjennomført innen rimelig tid, kan du velge å gå til en annen reparatør og kreve kostnadene erstattet av selgeren.
Hvis bilen har mangler som ikke blir rettet, så du kreve å få tilbake deler av kjøpesummen. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.
Prisavslaget for feil årsmodell vil gjerne tilsvare verdiforskjellen mellom de to modellene. For å finne prisantydninger, kan du undersøke i en bruktbilkatalog eller på nettet. Har du mistanke om at noen kan ha skrudd på speedometeret, kan det være et godt tips å sette seg inn serviceintervaller på noen sentrale slitedeler, og se om du kan finne ut om disse ser ut til å stemme med kilometerstanden.
TOSLO-2003-01031 (Oslo tingrett): Kjøper tilkjent 15.000 kr i prisavslag for at en 1996 modell Merzedes ble solgt som en 1997 modell. Retten uttalte at prisen fra en bruktbilkatalog var relevant for vurderingen.
Retten til å heve kjøpet innebærer at det settes en strek over hele avtalen. Du har da ingen plikt til å motta varen. Hvis bilen allerede er mottatt og betalt, kan du levere den til selgeren og kreve tilbakebetalt kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du betalte kjøpesummen.
Skal du kunne heve kjøpet, må mangelen eller forsinkelsen være av noe betydning. Etter forbrukerkjøpsloven må mangelen eller forsinkelsen ikke være uvesentlig. Etter kjøpsloven skal det litt mer til, mangelen eller forsinkelsen må være vesentlig. En mindre skjønnhetsfeil på bilen gir deg ikke rett til å heve. Hvis det er snakk om å forsøke å reparere samme feil flere ganger, vil du normalt kunne kreve heving etter to forsøk etter forbrukerkjøpsloven, med mindre mangelen er uvesentlig. Etter kjøpsloven må du muligens akseptere tre-fire forsøk.
Det er heller ikke nok å slå fast at selgeren ikke har levert i tide, det må være et større avvik fra avtalt leveringstidspunkt. Hvis du setter en rimelig tilleggsfrist som ikke oppfylles, for eksempel 14 dager, så kan du normalt kreve heving.
Forbrukerklageutvalget 030401 – Ny campingvogn kjøpt for kr 180.000, hvor blant annet gulvvarmen ikke fungerte. Utvalget kom til at mangelen ved gulvvarmen gir klager hevingsrett etter forbrukerkjøpslovens § 32, idet mangelen ikke kan anses uvesentlig. Utvalget kom videre til at innklagde har brukt opp sine utbedringsmuligheter etter § 30 (2). Klageren ble også tilkjent erstatning for utgifter til etablerings- og tinglysningsgebyr for å ta opp nytt lån til ny campingvogn. Se også https://www.tv2.no/v/916342/?ref=900770&wf=latest
Hvis du hever kjøpet er det normalt krav om at varen leveres tilbake til selgeren i vesentlig samme stand og mengde som da du fikk den overlevert. Normalt er det nok at du stiller bilen disposisjon for selger etter at du har fått tilbake hevingsoppgjøret. I tillegg til kjøpesummen har du krav på å få dekket renter. Bruk vår forsinkelsesrentekalkulator til å regne ut rente.
Renter kan kreves fra man reklamerte på mangelen, men krever selger nyttefradrag for bruken, løper renten fra kjøpesummen ble innbetalt. Har du hatt varen i bruk en periode og har hatt vesentlig nytte av den, kan selgeren kreve at du skal betale et rimelig vederlag for denne bruken (forbrukerkjøpslovens kapittel 10). Bilbransjen bruker gjerne faste avskrivninger for nytten. I rettspraksis og praksis fra Forbrukerklageutvalget er det I hovedsak lagt til grunn mellom kr 1 kr og kr 3,50 pr km. Bruksfradraget må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Dessuten må fradraget vurderes i forhold til antatt levetid.
Ettersom bruksfradrag og renter skal ses opp mot hverandre, er det ikke noe stort poeng å krangle om dette, dersom bilen har vært lite kjørt i perioden frem til heving. Har bilen vært kjørt mye mer enn 12.000 km pr år, kan bruksfradraget være en post det er aktuelt å ta en diskusjon på.
FTU-2012-238 Forbrukerklageutvalget uttaler: Ved heving av bilkjøp har Forbrukertvistutvalget i tidligere praksis ofte fastsatt et beløp på mellom 1 og 2 kr pr. kjørte kilometer. Etter en samlet vurdering har utvalget kommet til at nyttefradraget i vår sak settes til kr 110.000,-, som tilsvarer ca. kr 1,50,- pr. kjørte kilometer (70.000 km på fire år). Siden innklagde er tilkjent nyttefradrag løper renter på kjøpesummen fra kjøpesummen ble innbetalt (dvs. ca 95.000 kr).
TOSLO-2002-04977 (Oslo tingrett): Kjøperen fikk heve kjøpet av 2 år gammel Ford Mondeo for kr 170.000, fordi selger hadde unnlatt å opplyse om at bilen tidligere var kondemnert av forsikringsselskap, og at den etterpå var satt sammen av to forskjellige biler. Bruksfradrag fastsatt til kr 70 000.
RG-1998-537 (Kristiansand tingrett): Kjøperen fikk heve kjøpet av en bruktimportert Mercedes, hvor registeret røk og turtelleren stanset. Retten fant det sannsynlig at bilen hadde gått minst 106.000 km lengre enn telleren viste. Det ble ikke gitt bruksfradrag, selv om kjøperen hadde kjørt bilen i 17000 km, fordi kjøperen ikke hadde hatt vesentlig nytte av bilen.
Erstatning for tap kan kreves i tillegg til de andre beføyelsene som er nevnt ovenfor. For å kunne kreve erstatning må den mangelfulle eller forsinkede leveringen ha påført deg et økonomisk tap som man med rimelighet kunne forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Dette kan for eksempel være utgifter til å leiebil eller gå til innkjøp av en tilsvarende bil fra en annen selger. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du har hatt med regninger etc. Du plikter å forsøke å begrense tapet, hvis dette er mulig. Erstatning kan føre til at du har krav på å få tilbake mer enn det kostet å kjøpe gjenstanden.
Har du kjøpt en mangelfull bil av en yrkesselger, blir selger ansvarlig selv om dette skyldes forhold som ligger utenfor hans kontroll. Blir bilen levert forsinket eller hvis du kjøper en mangelfull bil av en privatperson, så blir ikke selgeren erstatningsansvarlig hvis han kan bevise at dette skyldes forhold utenfor hans kontroll. Et eksempel på dette er hvis bilen er vannskadet pga. flom eller annen naturulykke.
Hvis du hever kjøpet av en vare som du har kjøpt til rabattpris, og det ikke er mulig å skaffe varen til denne prisen igjen, kan du ha krav på mer enn kjøpesummen. Du kan da ha krav på erstatning for forskjellen mellom kjøpesummen og hva det vil koste å kjøpe en tilsvarende vare. Ved heving skal du nemlig stilles som om den mangelfulle leveringen aldri var skjedd.
Hvis selgeren skylder deg noen penger, feks. fordi du har hevet kjøpet, har du krav på forsinkelsesrenter. Her kan du lese mer om forsinkelsesrenten og få hjelp til å regne ut rente.
Du plikter å betale kjøpesummen til rett tid og ellers oppfylle dine øvrige plikter etter avtalen f.eks. hente varen. Normalt skal kjøpesummen betales til selgeren samtidig som varen leveres. Det bør ikke betales noe før varen er overlevert. Hvis det er avtalt at kjøpesummen skal betales helt eller delvis etter at du har fått varen, er det et kredittkjøp.
Hvis du som kjøper ikke betaler til avtalt tid, eller oppfyller dine øvrige forpliktelser, har du brutt kontrakten. Selgeren kan da kreve:
– betaling
– å holde tilbake salgsgjenstanden
– å heve
– erstatning
– renter
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no