Hvis du leverer bilen din til et bilverksted, er det håndverkertjenesteloven som regulerer forholdet. Har du levert inn kjøretøyet som en reklamasjon, er det forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder.
Håndverkertjenesteloven gjelder ikke mellom næringsdrivende. Den gjelder heller ikke hvis du får en venn av deg til å ta reparasjonen som en vennetjeneste. Det kan ikke avtales at du skal få færre rettigheter enn loven. For å sikre bevis for hva som er gjort, bør du få en skriftlig avtale, og ikke betale svart. Loven gjelder imidlertid uansett. Skriftlig avtale er særlig viktig ved kostbare arbeider, og for å regulere tidsfrister og betalingsform.
Bilverkstedet skal:
– Fortelle deg om tjenesten er egnet til å gi det resultat du ønsker.
– Fraråde arbeidet hvis verkstedet mener prisen vil stå i misforhold til tingens verdi. Det samme gjelder hvis verkstedet tror at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for deg. Er motoren utslitt, skal det ikke brukes tid på småreparasjoner.
– Gi opplysninger om vesentlige forhold ved tjenestens egenskaper og hensiktsmessighet.
– Utføre arbeidet fagmessig, og veilede og samråde seg med deg når det blir nødvendig. Hvis bilverkstedet skaffer materialer, skal de være av vanlig god kvalitet. Skal det benyttes brukte deler, må dette avklares med deg på forhånd.
– Kontakte deg eller stanse arbeidet hvis det må antas at prisen blir betydelig høyere enn det du måtte vente. Det samme gjelder hvis reparatøren måtte regne med at du ikke lenger vil ha interesse av å få tjenesten utført. Kontakter han deg ikke, skal tjenesteyteren bare ha betalt for utført arbeid frem til det tidspunktet han burde ha varslet deg, hvis det senere viser seg at du ville avbestilt.
– Kontakte deg hvis det blir behov for tilleggsarbeid underveis. Hvis du ikke er å treffe, kan tilleggsarbeidene likevel utføres, hvis det må antas at du vil ha arbeidet utført og prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig eller lav i forhold til prisen for hele tjenesten. Tjenesteyteren skal utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes, hvis det er fare for at du blir påført vesentlig skade eller tap ved at det ikke gjøres.
– Avslutte arbeidet innen avtalt tid, eller innen vanlig tid for tilsvarende tjenester.
Når det gjelder prisen er det viktig å merke seg:
– Hvis prisen ikke følger av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester, eller man skal betale det som er rimelig.
– Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og aldri med mer enn 15 prosent med mindre det er avtalt noe annet.
– Enhver prisangivelse skal omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter hvis ikke annet er sagt.
– Tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, faktureringsgebyr eller liknende tillegg.
– En forundersøkelse skal bare betales hvis dette er avtalt på forhånd. Hvis du leverer inn bilen for å få en vurdering av om det bør repareres, skal du få opplysninger på forhånd hvis undersøkelsen skal koste deg noe. Du kan nekte å betale en slik regning, hvis den blir presentert i ettertid.
– Du kan bli nødt til å betale for ekstra materialer og arbeid, som skyldes forhold på din side.
Det lønner seg å avtale på forhånd hvordan prisen skal beregnes, og når det skal betales. Hvis betalingstidspunktet ikke er avtalt, skal du betale når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført. Hvis du ikke har avtalt fast pris, har du krav på spesifisert regning. Ber du om dette før forfall, trenger du ikke betale før du får dette. Regningen skal gjøre det mulig å bedømme hva som er gjort av arbeid og brukt av materialer, og hvordan prisen er regnet ut. Klag raskt dersom du ikke godtar prisen.
En håndverkertjeneste er forsinket hvis den ikke blir avsluttet i rimelig tid eller innen avtalt tid, eller den ikke følger framdriften etter fastsatte frister.
En tjeneste kan være mangelfull hvis:
– arbeidet er dårlig utført
– tjenesteyteren har gitt dårlig veiledning til forbrukeren
– materialer er av dårlig kvalitet
– tjenesten er i strid med offentlige sikkerhetskrav
– tjenesteyteren ikke har utført nødvendig tilleggsarbeid
– tjenesten ikke svarer til opplysninger gitt om tjenestens egenskaper og hensiktsmessighet.
Det vil være en mangel selv om arbeidet bare var ment å vare en kort periode, hvis resultatet er dårligere enn det du etter pris og opplysninger hadde grunn til å vente. Disse reglene står i håndverkstjenestelovens §§ 10 og 17 mv.
Du plikter å kontrollere tjenesten, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget.
Hvis du skal klage på arbeidet på en ting er det satt en lengstefrist på to år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger, er fristen fem år. Hvis tjenesteyteren har garantert tjenesten i lengre tid, eller har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro, kan disse lengstefristene forlenges.
Ved mangelfull eller forsinket levering har du ulike krav etter håndverkertjenesteloven §§ 11 og 21. Noen gjelder bare for mangler andre bare ved forsinkelser.
Ved mangler og forsinkelser kan du kan holde tilbake så mye av betalingen som trengs for å sikre dine krav som følge av mangelen/forsinkelsen.
Du kan kreve at tjenesteyteren retter mangler ved tjenesten når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for tjenesteyteren. Rettingen skal skje innen rimelig tid, og for tjenesteyterens regning. Hvis dette ikke skjer, kan du få en annen tjenesteyter til å rette feilen, og sende regningen til den som har ansvaret for mangelen. Hvis den som har ansvaret nekter å dekke kostnadene, må du selv dekke regningen til den nye reparatøren i første omgang.
Ved forsinkelser kan du fastholde avtalen, og kreve at tjenesteyteren gjør som avtalt. Hvis dette påfører tjenesteyteren urimelige kostnader eller ulemper, kan du likevel ikke kreve dette. Du må ikke vente urimelig lenge med å fremme krav om at tjenesten skal utføres, til tross for forsinkelsen.
Rettes ikke bilen innen rimelig tid, kan du kreve prisavslag som tilsvarer kostnadene med å få mangelen rettet. Hvis mangelen har liten betydning, og kostnadene ved retting blir urimelig høye, kan det være at prisavslaget blir satt ned.
Du kan heve avtalen dersom mangelen eller forsinkelsen er av vesentlig betydning for deg. Dette betyr at et par dagers forsinkelse ved bilreparasjonen normalt ikke er nok til å heve. Mindre skjønnhetsfeil, vil heller ikke gi deg rett til å heve. Heving betyr at det settes en strek over hele avtalen. Tjenesteyteren har ikke krav på betaling, men hvis mulig skal du levere tilbake monterte deler. Hvis alt ikke kan leveres tilbake, kan tjenesteyteren ha krav på et rimelig vederlag for dette. Avtalen kan heves på et hvilket som helst tidspunkt, hvis det er klart at formålet med tjenesten vil bli vesentlig forfeilet.
Hvis du ved en forsinkelse har krevd at tjenesten blir utført, kan du ikke heve hvis tjenesten blir ferdigstilt innen den fristen du har satt eller en rimelig frist. Er det utført en del av arbeidet, kan du normalt bare heve for det som står igjen, med mindre formålet med tjenesten blir vesentlig forfeilet.
Du kan kreve erstatning for det økonomiske tapet du påføres som følge av en forsinkelse eller mangel. Ved større reparasjoner bør du få verkstedet til å godta dagbøter ved forsinkelser.
Tjenesteyteren vil ikke være ansvarlig hvis tapet skyldes en hindring/omstendighet som lå utenfor hans kontroll. Dette kan for eksempel være tilfelle hvis materiallageret er brent opp, uten at han kunne hindre det. Hvis selgeren har bestilt varer av en materialleverandør som blir forsinket, kan normalt selgeren stilles ansvarlig for denne forsinkelsen.
Reparatøren kan også bli ansvarlig for å dekke dine økonomiske tap hvis han gjør skader på andre ting. Ødelegger han for eksempel noe du har lagret i bilen eller andre steder i motoren, må han å erstatte dette.
Har du andre tap, som ikke følger av forsinkelse eller mangel kan også dette kreves erstattet.
Det kan kreves forsinkelsesrenter hvis tjenesteyteren skylder deg penger. Her kan du lese mer om forsinkelsesrenten og få hjelp til å regne ut rente.
Kunden har rett til å avbestille tjenesten uten å begrunne dette. Tjenesteyteren skal da ha betalt for det arbeidet som er utført, og vil normalt også ha krav på erstatning for andre dokumenterte tap han har som følge av avbestillingen. Verkstedet har ikke krav på erstatning dersom avbestillingen skyldes forhold utenfor kundens kontroll. Dette kan være tilfelle for eksempel ved brann, sykdom eller nye forskrifter fra myndighetene. Kunden må dokumentere problemene.
Kunden må medvirke til at tjenesten blir utført. Kundens viktigste plikt er å betale for tjenesten til avtalt tid. I tillegg plikter kunden å være til stede som avtalt, motta materialer og hjelpe med oppbevaring og lagring.
Ved forsinket betaling, eller hvis du ikke gjør det du skal, kan verkstedet:
– Stanse arbeidet, og kreve sitt tap erstattet
– Nekte å utføre mer arbeid (heve), og kreve betalt for det som allerede er gjort
– Kreve forsinkelsesrenter på grunn av forsinket betaling
– Holde bilen igjen og kreve erstatning for eventuelle kostnader ved å oppbevare bilen
– Etter 3 måneder kan verkstedet selge bilen verkstedet har i sin besittelen hvis det ikke betales etter varsel
Hvis det oppstår problemer i forbindelse med et verkstedsbesøk, kan vi bistå. Gjennom din bilforsikring vil du ha dekning for hoveddelen av dine advokatutgifter. Egenandelen er normalt på 4000 kr + 20 %. Løses ikke saken kan slike saker behandles av domstolene eller Forbrukerklageutvalget.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no