Dersom leietaker ikke leverer tilbake boligen i den stand som følger av leiekontrakten og husleieloven har utleier rett til å kreve dekket de nødvendige utgifter utleier får med å utbedre skadene. Dette er et objektivt ansvar, noe som innebærer at er det skader i boligen når leieforholdet avsluttes som ikke var der når leieforholdet startet, er leietaker pliktig i å betale for utbedring.
Leietaker har ikke rett til å komme tilbake for å utbedre eventuelle skader selv. Leietaker kan kun reparere skader ved boligen før boligen er tilbakelevert til utleier. Etter dette tidspunkt kan utleier nekte leietaker å utbedre skaden, og heller kreve erstatning av leietaker. Utleier må reklamere/si fra til leietaker innen rimelig tid, noe som normalt sett innebærer rundt 14 dager.
Svært mange av sakene som havner i Husleietvistutvalget omhandler utleiers krav om erstatning for skader på boligen etter endt leieforhold. Forbrukeradvokatens erfaring er at i mange av disse sakene slurver partene med å fremlegge dokumentasjon på påstandene sine. For begge parter vil det ha stor betydning å kunne fremlegge bilder av boligen ved leiestart og leieslutt. Dersom utleier allerede har gjennomført utbedringen må utleier huske på å legge ved dokumentasjon på dette, eksempelvis kopier av fakturaer.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Til toppen av siden
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no