Oppdraget er beskrevet i oppdragsbekreftelsen. Oppdraget kan bli endret underveis. Disse alminnelige betingelser gjelder for alle oppdrag utført av Forbrukeradvokaten AS, herunder advokater og ansatte.
Alle advokater og advokatfullmektiger tilknyttet advokatfirmaet har bevilling eller autorisasjon til å drive advokatvirksomhet i Norge utstedt av Tilsynsrådet for advokatvirksomhet. Samtlige advokater og advokatfullmektiger er medlemmer i Advokatforeningen og dermed underlagt Advokatforeningens særskilte vedtak og ordninger for obligatorisk etterutdanning og behandling av disiplinærklager.
Før et oppdrag etableres, vil det bli søkt avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som tilsier at advokatfirmaet ikke kan eller bør påta seg oppdraget. Klienten plikter å bidra til slik avklaring. Den samme vurderingen gjøres i etablerte oppdrag ved nye parters inntreden i saken. Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubetenkelig, kan oppdraget påbegynnes før avklaringen er fullført. Selskapet kan i slike tilfeller måtte frasi seg oppdraget senere på grunn av dette.
Vi jobber for å løse saken raskest mulig, men fremdriften er avhengig av opplysninger som kommer frem, motpartens innstilling, tekniske forhold og valg av prosessform.
Advokater i advokatfirmaet har taushetsplikt om de opplysninger som mottas i anledning oppdraget, slik dette følger av lov og forskrift til enhver tid. Advokaten har, med mindre det foreligger særskilt avtale, rett til å involvere selskapets øvrige advokater eller ansatte i saken uten å innhente samtykke fra klienten. I de tilfeller der selskapet engasjerer eksterne bidragsytere etter avtale med klienten, ansees klienten å ha samtykket til at nødvendige taushetsbelagte opplysninger deles med denne.
Ved oppdrag er Forbrukeradvokaten AS ved daglig leder er behandlingsansvarlig for personopplysninger etter personopplysningsloven, med mindre annet er avtalt. Advokatfirmaet vil kun benytte slike personopplysninger i forbindelse med utførelsen av oppdraget. Advokatfirmaet benytter Aktørportalen som medfører at vi kommuniserer elektronisk med domstolene som tilbyr dette.
Klienten samtykker til at det benyttes e-post i arbeidet med oppdraget og at dette medfører en viss sikkerhetsrisiko. Advokatfirmaet benytter en ekstern anerkjent leverandør av IT-driftstjenester, og elektronisk kommunikasjon vil være i samsvar med den sikkerhet og ev. krypteringsløsninger denne leverandøren til enhver tid benytter for drift av selskapets IT-systemer. Leverandør av IT-tjenester vil meddeles personopplysninger.
Advokatfirmaets personvernerklæring finner du også her.
Saksdokumenter, herunder personopplysninger lagres i 5 år etter avsluttet oppdrag.
Med mindre annet er avtalt, er utgangspunktet for faktureringen av oppdraget den tid som er medgått til effektivt og fagmessig arbeid med oppdraget. Våre veiledende timesatser fremgår av oppdragsbekreftelsens DEL I.
Vår rutine er at vi sender en regning til forsikringsselskapet, og en regning for egenandelen direkte til klienten. Det presiseres likevel at klienten er ansvarlig for salærkravet.
Minste timeenhet er 0,25 time (15 minutter). Telefonsamtaler og lignende som ikke består av helt korte beskjeder, avregnes med minimum 0,25 time.
Ved endelig salærfastsettelse ansvarlig advokat utøve et skjønn hvor det tas hensyn til arbeidets art og kompleksitet, sakens utfall, samt hvor effektivt oppdraget er utført hensett til advokatens erfaringsbakgrunn og spesialkompetanse. Salæret skal stå i rimelig forhold til oppdraget og arbeidet som er utført av advokaten og de øvrige av firmaets medarbeidere.
Arbeidet faktureres fortløpende. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrentelovens bestemmelser.
Vi vil gi deg rådgivning basert på hvordan vi vurderer saken, men vi kan ikke garantere resultatet. Det er alltid en risiko for å tape en tvist. Klienten er ansvarlig for rettsgebyr, omkostninger til sakkyndige vitner og andre omkostninger som påløper ved en rettslig prosess. Klienten er også ansvarlig for motpartens saksomkostninger hvis de blir ilagt. Saksomkostninger vil ofte, men ikke alltid, kunne belastes den part som ikke får medhold.
Når saken stevnes inn for retten vil partene bli spurt om de er villige til å prøve rettsmekling. Rundt 70-80 % av sakene for tingretten løses ved rettsmekling. Som hovedregel anbefaler vi at saken søkes løst ved mekling. Mekling er en mindre formell prosess enn hovedforhandling, det er ingen vitneførsel mv., kun partene evt. med advokat og dommeren/mekleren. En av fordelene ved mekling er at saksomkostningene holdes nede.
Påløper det utgifter til sakkyndig bistand har vi rutine for at dette dekkes direkte av klienten. Vi vil senere be om refusjon av forsikringsselskapet for kostnaden. Beløpet blir så tilbakebetalt deg eller motregnet i faktura for advokatbistand.
Advokatfirmaets salærkrav mot klienten begrenses ikke av at klienten blir tilkjent mindre i erstatning for saksomkostninger enn salærkravets pålydende. Overskytende vil da kreves dekket av klienten.
Advokatfirmaet er ansvarlig i henhold til alminnelige regler om advokaters profesjonsansvar og er dekket av den lovpålagte sikkerhetsstillelse for utøvelse av advokatvirksomhet, som gjelder uten geografisk begrensning. Advokatfirmaets sikkerhetsstiller er IF Skadeforsikring NUF, org. nr. 981 290 666.
Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for feil begått av rådgivere som advokatfirmaet har henvist til eller for underleverandører som advokatfirmaet etter avtale med klienten har overlatt deler av oppdragsutførelsen til.
Dersom klienten er misfornøyd med utførelsen av oppdraget eller salærberegningen, oppfordres klienten til straks å ta dette opp med ansvarlig advokat eller daglig leder. Advokatfirmaet vil umiddelbart vurdere de påklagede forhold.
Tvister knyttet til oppdragsavtalen avgjøres etter norsk rett og kan kun bringes inn for norske domstoler.
De alminnelige betingelser for oppdraget, herunder timesats, revideres normalt en gang i året og ellers når det oppstår behov for det. Endringer til ugunst for klienten, som ikke er nødvendige på grunn av bindende regelverk, kan først gjøres gjeldende etter 14 dagers varsel.
Besøks- og postadresse: Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva | post@forbrukeradvokaten.no
Uranienborgveien 1, 0351 Oslo
telefon 232 03 232 | org. nr. 913839811 mva
post@forbrukeradvokaten.no